Τρίτη 10 Οκτωβρίου 2017

(Transgender Ψυχολογία, εσαγωγή με απλά λόγια - απο queers.gr)

από www.queers.gr
Posted on Μαρτίου 16, 2013

Α. Τύποι διαφυλικών (ή διεμφυλικών ) ατόμων

Ο όρος τρανσέξουαλ χρησιμοποιείται για να περιγράψει ανθρώπους που ντύνονται, ή συμπεριφέρονται με τρόπους αντίθετους με τις γενικές προσδοκίες της κοινωνίας για το βιολογικό φύλο που τους έχει ανατεθεί αρχικά κατά τη γέννηση τους.
Η πραγματική έμφυλη ταυτότητα και η συμπεριφορά αυτών των ατόμων μπορεί να είναι εντός ενός δυαδικού συστήματος φύλου (αρσενικό / θηλυκό ή αρσενικό / θηλυκό), ή μπορεί να είναι ένα μείγμα και των δύο φύλων (genderqueer ή άλλες μη-δυαδικές ενώσεις ), ή μπορεί να περιλαμβάνει και την απουσία και των δύο φύλων ( ανδρόγυνου ).

Ωστόσο όλοι όσοι αποκλίνουν από τις κοινωνικές προσδοκίες για το βιολογικό τους φύλο δεν θεωρούν κατ΄ανάγκη τους εαυτούς τους ως διεμφυλικούς,. Σε μεγάλο βαθμό, ο χαρακτηρισμός διεμφυλικός βασίζεται στον αυτοπροσδιορισμο, αλλά και στο πώς ορίζονται οι ρόλοι του φύλου μέσα στην κοινωνία από τα υπόλοιπα μέλη της.

Για να το καταλάβετε ακριβώς αυτό σκεφτείτε μια γυναίκα που φοράει παντελόνι. Σε καμία περίπτωση κανεις δεν θα την χαρακτηρίσει τρανσέξουαλ ή τραβεστί, καθώς η ένδυση παντελονιού από γυναίκες είναι κατι κοινωνικά αποδεκτό. Ωστόσο, δεν μπορεί ένας άντρας να κανει κάτι αντίστοιχο, να φορέσει δηλαδή φούστα χωρίς να χαρακτηριστεί ως τραβεστί. Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει καμία διαφορά στις δύο ενέργειες, παρ όλα αυτά, για την κοινωνία μας το ένα είναι εντελώς διαφορετικά από το άλλο.

Βλέπουμε λοιπόν ότι κάποιοι χαρακτηρισμοί είναι περισσότερο κοινωνικές κατασκεύες παρά πραγματικότητες.

Β. Διαταραχή Ταυτότητας Φύλου

Οι άνθρωποι που υποφέρουν από σημαντική δυσφορία ως πρός το φύλο τους λέγεται ότι υποφέρουν (επίτηδες δεν γράφω «πάσχουν») από δυσφορία φύλου, λόγω της παρουσίας αυτής της διαταραχής στην ταυτότητα του φύλου τους. Αυτή είναι μια τυπική διάγνωση που συνδέεται συχνά με τον τρανσεξουαλισμό.
Παρ όλα αυτά υπάρχουν πάρα πολλά διεμφυλικά άτομα τα οποία δεν αισθάνονται αντιπάθεια για τα πρωτογεννή φυλετικά τους χαρακτηριστηκά (=γεννητικά όργανα) αλλά και ούτε επιθυμούν να υοθετήσουν 100% τις συμπεριφορές του φύλου στο οποίο κλίνουν ή δηλώνουν.
Μπορεί δηλαδή να υοθετούν κάποια δευτερογεννή χαρακτηριστικά (όπως στήθος) και να προτιμούν έναν συγκεκριμένο τρόπο ένδυσης, αλλά αισθάνονται πολύ «φιλικά» με τα γεννητικά τους όργανα και μάλλον δεν θα ήθελαν ποτέ να προχωρήσουν σε μια διόρθωση.

Γ. Αιτίες του φαινομένου του τρανσεξουαλισμού

Η βαθύτερες αιτίες πίσω από το «γιατί» κάποιοι άνθρωποι είναι τρανσέξουαλ ενώ η συντριπτική πλειοψηφία των υπολοίπων ανθρώπων δεν είναι, δεν έχει ακόμη συμφωνηθεί από τους ψυχολόγους και ίσως να μην υπάρχει ακόμα μια πραγματικά πειστική θεωρία.

Οι ψυχολογικές θεωρίες για την προέλευση του τρανσεξουαλισμού, επικεντρώνονται ουσιαστικά σε δύο σχολές σκέψης:

Η πρώτη σχολή σκέψης χαρακτηρίζεται από τη θεωρία του Ray Blanchard περί αυτογυναικοφιλίας (autogynephilia). Η θεωρία αυτή προτείνει ότι οι άνδρες τραβεστί ξεκινάνε με την σεξουαλική φαντασίωση να δουν τον εαυτό τους κοινωνικά ως μια γυναίκα. Στην συνέχεια η φαντασίωση αυτή εξελίσσεται σε τρανσεξουαλικότητα καθώς το άτομο επιθυμεί να γίνει γυναίκα προκειμένου να πραγματοποιηθεί τελικά αυτή η φαντασιώση.
Αν και η σχολή αυτή βρήκε πεδίο εφαρμογής σε ορισμένους cross-dressers, γενικά θεωρείται ως προσβλητική και άχρηστη για τις περισσότερες τρανσέξουαλ.

Η δεύτερη και μεγαλύτερη σχολή σκέψης έχει σαν αφετηρία την άποψη ότι ο τρανσεξουαλισμός προκαλείται είτε από κάποιο παιδικό ψυχικό τραύμα είτε από υποχρεωτικό εξαναγκασμό από τους γονείς. Η θεωρία υποστηρίζει ότι από επιρροή των γονέων ή από κάποιο τραυματικό γεγονός το παιδι έχει αποθαρυνθεί και απομακρυνθεί από το κοινωνικό του φύλο με αποτέλεσμα να υιοθετεί το αντιθετο φύλο.
Αυτή η θεωρία, ανεξάρτητα από το εάν βρίσκει εφαρμογή σε κάποιες περιπτώσεις, καταρίπτεται στην πράξη από πολλες πραγματικές και αντίστροφες περιπτώσεις.
Περιπτώσεις δηλαδή κατά τις οποίες αν και παιδιά υποχρεώθηκαν από τους γονείς τους να μεγαλώσουν ώς άτομα του αντιθέτου φύλου, αυτό ποτέ δεν στάθηκε δυνατό από το να τα αποθαρύνει από το να ταυτιστούν τελικά με το βιολογικό τους φύλο.

Αν και υπάρχει τελικά μεγάλη διαμάχη, οι τρέχουσες ενδείξεις δείχνουν ότι η ταυτότητα του φύλου στην πραγματικότητα είναι σε μεγάλο βαθμό εσωτερική και δεν υπόκειται σε εξωτερικές δυνάμεις, αν και η έκφραση της τελικά μπορεί να επηρεαστεί.

Δ. Κατάθλιψη και Αυτοκτονία

Η κατάθλιψη , είτε προκαλείται από την δυσφορία φύλου είτε είναι η απάντηση στην έλλειψη αποδοχής από τους αγαπημένους ή την κοινωνία, είναι πολύ συχνή στα διαφυλικά άτομα. Πολλά από αυτά μάλιστα θα εξετάσουν σοβαρά την πιθανοτητα της αυτοκτονίας σε κάποια στιγμή της ζωή τους.
Η αναζητηση άτομων με παρόμοιες εμπειρίες και η συμετοχή σε συλλόγους υποστήριξης διεμφυλικών είναι ατομικές δράσεις που μπορεί να διευκολύνουν σημαντικά τον αγώνα απέναντι στην κατάθλιψη και στην ελλειψη αποδοχής που μπορεί να νοιώθει ένα διεμφυλικό άτομο.

Ε. Transgender έναντι Cisgender

Το πρόθεμα “Cis” είναι ένα λατινικό πρόθεμα με την έννοια "στην ίδια πλευρά» και είναι χρήσιμο να το γνωρίζουμε ως το αντίθετο του “trans”. Εκείνοι που είναι cisgender δεν είναι τρανσέξουαλ. Το ερώτημα εδώ είναι, ποια είναι η πραγματική διαφορά μεταξύ μιας τρανσέξουαλ και κάποιας που δεν είναι; Και αν υπάρχει κάποια διαφορά, ποιός είναι περισσότερο αρμόδιος για να την περιγράψει, πέρα από τον ίδιο μας τον εαυτό;

Η Ενδοσκόπηση είναι ο καλύτερος τρόπος για να απαντηθεί αυτό το ερώτημα. Η ουσία είναι μία και μόνο:
Αν μπορούσατε, ανεξάρτητα από την απόψεις και την κριτική των γύρω σας να διαλέξετε μαγικά το φύλο που θα σας εκανε ευτυχισμένο, τι θα διαλέγατε;

Μπορεί να είναι δύσκολο να διαχωρίσει κανείς τα προσωπικά του συναισθήματα από τον φόβο της κριτικής και από την ανάγκη να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των άλλων, αλλά όταν αυτό το ερώτημα απαντηθεί με ειλικρίνεια ανοιγούν οι δρόμοι για μια βαθύτερη εξερεύνηση του εαυτού μας.

Στ. Διαφορετικότητα

Όπως κατώ από την ενοιολογική ομπρέλα της διεμφυλικότητας καλύπτεται ένα ευρύ φάσμα ανθρώπων, έτσι καλύπτεται και ένα ευρύ φάσμα μυαλών και αντιλήψεψων. Οι εμπειρίες και οι απόψεις ενός ατόμου δεν σημαίνει κατ ανάγκη ότι αυτές θα κολάνε στους υπολοίπους ή ότι θα έχουν κάποια εφαρμογή.
Δύο τρανσέξουαλ, ποτέ δεν είναι όμοιες, ακόμα και αν βρίσκονται κάτω από την ίδια ομπρέλα όρων και ενοιών!
Αυτό είναι κάτι που ποτέ δεν θα πρέπει να το ξεχνάτε και να ψάχχνετε πάντα την δική σας ατομική πραγματικότητα και τις δικές σας προσωπικές λύσεις σε ότι αντιμετωπίζετε!